nittileaks
2011-03-18 <3 23:45:42
Allmänt

Filip och Fredrik håller på att spela in ett nytt program med namnet Nittileaks som kommer handla om 90talet, det ser jag fram emot skarpt! Dels p.g.a att jag alltid ser fram emot när Filip och fredrik har nåt på gång, jag har sett allt dom gjort , och jag lyssnar på deras podcast så fort den dyker upp på itunes varje vecka. Sen att det kommer att behandla 90talet ser jag oxå fram emot, 90talet va ju då man växte upp och hade i stort sett hela sin skoltid, gick ut gymnasiet 2001, här är lite prylar och fenomen som jag förknippar med 90talet:
  • Adidas: (Adidas hoodie va obligatoriskt på högstadiet och gärna adidasbyxor med knappar på sidan och knappen längst ner skulle vara oknäppt
  • Champion: Detta märke va oxå riktigt hett men det handlade mest om hoodietröjor i olika färger med championloggan på bröstet
  • Drogreklam: Cannabisblad i alla former t.ex kepsar halsband ringar t-shirts etc var givna attiraljer
  • Tacos: Slog väl igenom redan på 80talet men jag har en känsla av att det va på 90talet som det verkligen breakade som sveriges vanligaste standardfredagskäk
  • uppklippta jeans: Jeansen skulle klippas upp typ en cm längst ner så dom täckte en del av Airwalk eller Fila skorna
  • diverse skatemärken: t.ex Alien workshop , World industries , Droors , ES ,
  • Butterfly: skojig fällkniv att sitta och leka med obligatoriskt inköp på Greklandssemestern, stiletter kunde oxå funka men inte riktigt lika heta
  • Frisyr: Page eller kortare med mittbena, gärna blonderat eller slingat , spikes hade oxå en kort storhetstid runt -97
  • Amiga: Datorn som gällde iaf i början av 90talet va commodore amiga jag hade både en Amiga 500 och 1200 , dåtidens fildelning utfördes genom att cykla hem till kompisar med en kartong 3,5" disketter och kopierade spel med hjälp av en extra diskettstation. Då som nu va mac bäst om man skulle göra annat än spela, pc va mest struligt med en massa knappande och dos kommandon om man skulle ha fart på nåt, det va väl med windows 95 som pc:n breakade och alla skulle börja surfa på internet med nåt sunkigt telefonmodem å få dyra teleräkningar för att tanka hem "the anarchists cockbook" och kolla på sidor med en gubbe som gräver och det står "under construction"och kanske chatta lite på icq
  • Skatepunk: Band som Millencollin , 59times the pain mfl, straight edge band som t.ex Refused hade oxå en rätt kort storhetstid, Många svenska trallpunkband slog igenom på 90talet och är fortfarande givna när det ska brytas upp en öl t.ex The Kristet utseende , Dia Psalma , M.I.D , Völund smed , Ultima thule , mfl
Här kommer några bilder på hur jag såg ut på 90talet

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0